İzmir’in ulaşım yükünü çeken İzban
hattı 2000’li yıllarda şehirlerarası demiryolundan farksızdı. Karşıyaka
sakinleri için adeta bir utançtı. Fakat Cumhuriyet tarihinin demiryolu
üzerindeki ilk banliyö yapım projesi bu algıyı ortadan kaldırdı. Aradan geçen
yıllarda farkı görmek için fotoğraflara bakmak yeterli oluyor. Fakat Karşıyaka
halkının da bu konuda söyleyecek sözleri var.
Fahir Balcı (53): Eskiden şimdiki İzban
hattı böyle değildi. Yeraltından değil yerüstünden giderdi trenler. Bu hat
üzerinde sadece yük trenleri ve Manisa treni çalışırdı. Mevcut hat estetik
olarak kötüydü. Bunun yanında belirli geçitler vardı. Hem vatandaş hem de arabalar
sadece buralardan geçebiliyordu. Hava karardığı zaman buradan geçerken
korkuyorduk. Çünkü tanımadığımız insanlar buralarda çöp toplardı. Şimdiki Karşıyaka
İstasyonu’nun orada tinerciler dolaşırdı. Şimdi böyle bir şey yok artık.
Parklar ve yürüyüş alanları yapıldı. İnsanlar akşam olunca sevdikleriyle
buralara gelip eğlenceli zaman geçirebiliyor. Eskisi gibi bir görüntü kirliliği
yok. Şimdiki İzban’ın İzmir ulaşımı için önemi zaten ortada. Kısaca on yıl
öncesine göre Karşıyaka’nın merkezi için çok farklı bir proje oldu İzban. Geç
kalınmış bir proje. Kesinlikle daha önce yapılmalıydı.
Serap Keskin (47): Bilenler için
buraları tren garından farksızdı. Gürültü kirliliği, hava kirliliği olduğundan
çocuklarımızı dışarı çıkaramazdık. Eskiden burası tren istasyonu olduğu için oldukça
fazla yabancı insan vardı. Ayrıca demiryolunun da bir güvenliği yoktu. Geçmek
istediğimiz zaman zorlanıyorduk. Şimdi çok rahatız. Sevgi Yolu üzerinde birçok
dükkân açıldı. Her şey eskisine göre daha iyi bir vaziyette.
Metin Doğu Pişkinler